9. איזה נוזל קירור ('מים ירוקים' או 'מים אדומים') כדאי לשים במצנן ( רדיאטור ) הרכב?
ככלל, נוזל הקירור נועד למנוע קורוזיה ברדיאטור ובמעברי המים בתוך הראש וה"בלוק" של המנוע.
אם המתכות שונות, תיפגע המתכת ה"חלשה" יותר.
אם ראש המנוע עשוי אלומיניום ו"בלוק" המנוע עשוי פלדה, יש נטייה לקורוזיה באלומיניום.
אם ראש המנוע עשוי אלומיניום, "בלוק" המנוע עשוי פלדה, והרדיאטור עשוי נחושת, יש נטייה חזקה יותר לקורוזיה באלומיניום.
באופן כללי, במגע בין מתכות הנוגעות במים או ברטיבות, פליז ופלב"ם (נירוסטה) יהיו העמידים ביותר, נחושת תבוא מיד אחריהם, ברזל
יהיה עמיד פחות ואלומיניום יהיה ה"חלש" מכולם וייתקף ראשון בקורוזיה.
אם יש לכם מזל, המצנן (רדיאטור) של הרכב שלכם עשוי מנחושת.
אם אתם נמנים על שאר 95% מבעלי הרכב, קרוב לוודאי שהמצנן שלכם עשוי אלומיניום.
מצנן עשוי מאלומיניום רגיש מאוד לחירור וחובה על בעל הרכב להוסיף נוזל קירור המכיל מונעי קורוזיה יעילים.
במזג האויר של ארץ-ישראל, החשיבות של נוזל הקירור היא בעיקר ביכולתו למנוע שיתוך (קורוזיה) במתכות הבאות במגע עם מי הקירור.
בנוזל הקירור יש גם מרכיבים הכימיים המונעים קפיאה להם קוראים 'אנטי פריז' והם תמיד ( ethylene glycol (EG וגם (propylene glycol (PG.
ככלל, עדיף לבחור נוזל קירור שמכיל פרופילן גליקול משום שהוא הרבה פחות רעיל והרבה פחות גורם נזק לסביבה.
אתילן גליקול (EG) לעומת זאת, גורם במגע איתו לתופעות לוואי בריאותיות גם באופן מיידי וגם ארוך טווח.
המרכיבים הכימיים שמונעים קפיאה, הם פחות חשובים ומשמעותיים בתנאי הארץ וחשיבותם עולה רק באיזורים הצפויים לקור עז, כגון ירושלים, חברון וצפת.
בשוק קיימים מספר סוגי נוזלי קירור.
המשווקים מכירים את הסוג "הירוק" וה"אדום".
ישנם פיתוחים מאוד חדשניים לכמה מהתרכובות המשמשות לייצור נוזלי קירור ולחברות מסויימות יש פטנטים על תרכובות 'מנצחות' למניעת קורוזיה.
ישנו נוזל קירור בשם DEX COOL שאיכות מניעת הקורוזיה שלו היא כנראה גבוהה יותר, אך יש מחלוקת לגבי נזקים שנטען לכאורה שהוא גורם. אם הרכב שלכם נמכר במקור עם נוזל
זה, עצתנו היא להמשיך ולהשתמש בו.
כמו כן, נוזלי הקירור הנמכרים לכם מכילים מים בריכוזים שונים. ראוי לשים לב שהקניה משתלמת ולא קניתם מיכל גדול של 4 ליטר נוזל קירור מדולל, במחיר יקר יותר ממיכל קטן של 1
ליטר עם נוזל מרוכז.
ההשוואה הכספית צריכה להיות לפי עלות סופית למילוי הרדיאטור. זאת אומרת, כמה כסף יעלה למלא את הרדיאטור. רדיאטור ממוצע מכיל מעל 4 ליטר ואם כוללים את המים במנוע, יש
למלא מעל כ-5 ליטר של נוזל קירור.
כמו כן, כדאי לקרוא היטב את תוית החומר. חומר יעיל יותר הוא בדרך כלל (לא תמיד!) גם בעל יותר מרכיבים כימיים.