איכות מים והרכב שלך

חברת 'המטהר - הנדסה וטיהור מים' מציעה לך כאן כשירות לציבור, מידע אודות המים ברכבך וחשיבותם לתפעול חסכוני של הרכב שלך עם תקלות מזעריות.
למים יש מספר שימושים הקשורים ברכב שלך:

1. מים רכים, מרוככים, נטולי יונים או מעוטי מלחים - כולם לצורך הכנת נוזל קירור לרדיאטור - 'מים ירוקים'.
2. מים מעוטי מלחים או נטולי יונים למילוי מיכלי המתזים של שמשות הרכב.
3. מים 'מזוקקים' (נטולי יונים) למילוי המצבר.
4. המים שאת/ה משתמש/ת בהם לצורך שטיפת וניקוי הרכב.

אנו נסביר במאמר זה מה חשיבות המים בכל סוג של שימוש לרכב, מה המלצותינו לגבי איכות המים ומה כדאי לשנות או לשפר במים שאתם משתשמים בהם כיום.
שאלות או בקשות לתוספת מידע, ניתן להפנות בדוא"ל או בפורום שבאתר.

חברת 'המטהר' מתפעלת ומתחזקת מרככי מים בעשרות מוסכי "מיצובישי" המורשים בישראל. זאת, עפ"י המלצות מהנדסי "מיצובישי" ויצרן תרכיז ההגנה על מערכת הקירור והרדיאטור, אשר המליצו להתקין בכל מוסך מרכך מים אוטומטי ולרכך את המים המשמשים לתערובת עם נוזל הקירור (נוזל ירוק) למים רכים, כדי לסלק מהם את האבנית המומסת ומלחים אחרים המקטינים את יעילות נוזל הקירור.


נוזל קירור לרדיאטור - 'מים ירוקים'
המים המושלמים למילוי כל רדיאטור, הם מים שאיכותם היא בין מים מרוככים לבין מים מזוקקים. בלי להסתבך יותר מדי במחקרים ובהגדרות, אפשר לומר שאם תכניסו למצנן (רדיאטור) שלכם מים מרוככים (בטעות הם נקראים 'מים רכים') תעשו עבור המכונית שלכם כמעט את המירב האפשרי. אבל, יש לבדוק קודם לכן אם מים אלה מתאימים גם לנוזל הקירור שתוסיפו להם.
כאן צריך להתאמץ קצת. כבעל/ת הרכב את/ה רוצה רוצה לדעת איזה נוזל קירור או תרכיז צריך להכניס למערכת קירור המים, כדי לשמור עליה לשנים רבות:
- אם תבחר/י את נוזל הקירור שמומלץ ע"י יצרן הרכב את/ה משלם מחיר גבוה ולא תמיד מוצדק.
- אם תבחר/י את מה שממליץ המכונאי המקובל עליך או המוכר בחנות, את/ה משלם מחיר סביר, אבל לא יודע/ת אם מה שנקנה הוא המתאים ביותר לרכב.

הנושא מורכב ודורש שיקול דעת וקצת ידע טכני.

מצד אחד, יצרן נוזל הקירור או התרכיז יודע הכי טוב מה סוג המים שמותר לכם לערבב עם הנוזל/התרכיז שהוא מייצר. זאת מכיון שהוא מכיר את הנוסחה הכימית של החומר שלו טוב

יותר מיצרן הרכב.

מצד שני, יצרן הרכב, יודע יותר טוב מכל אחד אחר, איזה נוזל קירור מתאים להכניס למצנן (רדיאטור) ולמערכת הקירור ברכב שאותו הוא מייצר ומה סוג המים שמותר לערבב איתו.

נוזל הקירור המתאים, או התרכיז אותו מכינים עפ"י הוראות היצרן, נקבעים עפ"י:

1. הרכב המתכות הבאות במגע עם הנוזל.

2. שטח המגע של כל מתכת עם נוזל הקירור.

3. טווח הטמפרטורה בו נמצאת כל מתכת.

4. הרצון של היצרן להשקיע במדכאי קורוזיה (אינהיביטורים) מסוג יעיל יותר או פחות.

הרכב המתכות אשר בא במגע עם המים במערכת קירור המנוע של הרכב הוא בדרך כלל נחושת בתוך המצנן (רדיאטור), אלומיניום ופלדה במנוע. בתיווך המים יוצרות כל המתכות הללו

תא גלווני, יוצר זרם חשמלי, הגורם לשיתוך (קורוזיה) חריף באלומיניום. שילוב של אלומיניום ונחושת במערכת קירור אחת, דורש נוזל קירור המותאם להגנה מפני הנחושת.

אבל, אם מערכת קירור המים של המנוע מורכבת ממצנן (רדיאטור) פלסטי, אין בכלל, או כמעט שאין, שום נחושת במעגל הקירור ונוזל הקירור שיש לבחור צריך להיות בעל תכונות כימיות שונות מהמקרה הקודם.

באחרונה עברו יצרני המצננים לייצורם מאלומיניום ולפיכך, הצורך בנוזל הגנה למערכת הקירור הפך לצורך הכרחי הרבה יותר. זאת,  משום שאלומיניום נתקף בקלות-יתר בכל מערכת מים.




קטגוריה: מידע כללי - מים, שפכים, 'ירוק', סביבה והגנת הסביבה